tiistai 12. maaliskuuta 2013

Australia vol 1.

Tosiaan nyt on ensimmäinen "tenttiviikko" takanapäin.Viimeiset päivät ovat kuluneet surffatessa ja lomaillessa. Tänään on ollut poikkeuksellinen kiireetön päivä ja sain vihdoinkin aikaiseksi kirjoittaa ensimmäisen osan Australian seikkailuistani. Olin ensimmäistä kertaa Australiassa rotarivaihto-oppilaana vuosina 2005-2006. Tämän jälkeen olen palannut muutaman kerran takaisin toiseen kotimaahani. Koska Bali on niin lähellä Australiaa, minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin lentää jälleen kerran tapaamaan ystäviäni ja isäntäperheitäni.

Lentoni kohti Sydneytä lähti Balilta  sunnuntai-iltana 10.2. Yölentoni sujui yllättävän mukavasti, sillä istuin yhden australialaisen tytön vieressä, johon olin sattumalta ehtinyt tutustumaan jo lentokentällä.
Perille saavuin paikallista aikaa siinä seitsemän pintaan. Host isäni Steve tuli hakemaan minut lentokentältä ja vei aamupalalle lähelle Maroubran rantaa Sydneyssä. Oli niiiiiin ihana aamupala! Pitkästä aikaa sain kunnon kahvia!! Aamupalan jälkeen suunnistimme Indonesian konsulaattiin, jossa kävin tekemässä viisumihakemuksen.

Hieman venyneen konsulaattikäynnin jälkeen lähdimme vihdoin ajamaan kohti Cessnockia. Oli mukavaa ajallen katsellen tuttuja maisemia. Aika ajoin minun oli pakko huomauttaa Stevenille Balin liikenteen erilaisuudesta. Oli jopa hieman tylsää istua kyydissä, kun matka sujui niin tasaisesti, ja hei missä kaikki skootterit olivat ?! :D

Ilmasta on tähän väliin pakko todeta, että sitä ilmeisesti tottuu hyvin nopeasti lämpimään ilmastoon, koska kun astuin ulos lentokentältä niin minulle tuli kylmä! Ilma oli todella tuulinen ja lämpötila oli (vain) 20 astetta. Mitenköhän tulen pärjäämään siellä Suomen kesässä ;)

Steven ja Janeten luona meitä odotti jo katettu lounaspöytä. Että juustokin maistui niiiin hyvältä :D! Ja kun vielä minun annettiin päättää, että mitä illalla syötiin ja juotiin niin ensimmäinen päiväni Australiassa oli jo menestys. :D!!

Illallinen Jacksonien takapihalla.

Tiistaina kävin illallasella yhden host perheeni luona ja hauskaa oli.  Tuntui, siltä kun en olisi koskaan lähtenytkään takaisin Suomeen. Konzcin perheen jutut naurattivat minua ihan yhtä paljon kuin aina ennenkin. Perheen nuorin tytär Claudia työskentelee jälkiruokakokkina ja hän oli loihtinut todella hyvän jälkiruoan. Varoitan jo nyt, että kirjoitukseni tulee jatkumaan ruokapainotteisena :D.

Oli ihan pakko ottaa kuva !

Perhe Konzc

Keskiviikkona minut oli kutsuttu Pindamariin, joka on pieni paikkakunta Porth Stephens nimisellä alueella, noin 4h tunnin ajomatkan päästä Sydneystä pohjoiseen. Rotari pariskunta, Meg ja John Jowet, olivat kutsuneet minut heidän luokseen kylään. Heidän talonsa oli kerrassaan upea! Mitkä maisemat !

Maisemaa Jowetien talon takapihalta...

Maisemaa talon etuterassilta..

Kun olin ensimmäistä kertaa Australiassa noin 7 vuotta sitten, Meg ja John olivat juuri ostaneet tontin ja aloittaneet rakentamaan taloaan. Oli kiva päästä näkemään kuinka paljon he olivat saaneet aikaiseksi tontillaan. Heidän tontillaan on myös itse rakennettu "lampi". Tai no kyseessä on pikemminkin pieni järvi.

Torstaina Meg ja John veivät minut läheiselle rannalle Hawk's nest nimiseen kylään. Oli mukava todeta, että hah, olen ollut täällä ennenkin. :) Kyseinen ranta on todella kaunis ja aamupäivän kruunasi merellä uiskentelevat delfiinit.
Hawks nest

Kaukana horisontissa näkyy delfiinin evä :D

Iltapäivä meni mukavasti Johwetien lammella uidessa ja padle boardatessa. Siinä on kyllä niin onnellinen pariskunta ja heidän kotinsa on niin kaunis! Olen todella onnekas, kun olen saanut tutustua heihin.

Lounastuokio Megin ja Johnin kanssa.

Paddle boarding

Olin niin ylpeä itsestäni, että uskalsin mennä lampeen uimaan..

Megin ja Johnin luona tutustuin kanadalaiseen vaihtariin, joka oli ollut myös Cessnock rotariklubin isännöimänä muutama vuosi ennen minua. Anne on todella huippu tyyppi ja hän teki vielä päivästämme täydellisemmän. Illalla suuntasin vanhan host rotari klubini kokoukseen ja oli todella kiva nähdä paljon tuttuja ystävällisiä naamoja. Yllätyksekseni kaikki muistivat minut todella hyvin ja pääsin pitämään vanhojen aikojen muistoksi vielä pienen puheenkin.

Rotarikokouksesta, George, Janette ja Steve

Perjantaina päivällä oli vuorossa kahvitteluhetki ihanan host siskoni Ellenin kanssa. Illalla puolestaan  vuorossa tyttöjen ilta kaverini Amandan kanssa. Tai niin luulin :D Tyttöjenillasta muodostuikin sitten sivistynyt illallinen Amandan ja hänen miehensä kanssa. Näinä kertoina, kun olen ollut vaihtoni jälkeen uudelleen Australiassa, olen nähnyt vaihtokaupunkini ihan uusin silmin. Itse Cessnockin keskusta ei ole kummoinen, mutta Hunter Valleyn viinialue on todella kaunista seutua.

Näin vihdoin kenguruitakin.

Hunter Valley

Amanda ja Daniel veivät minut tapas ravintolaan syömään Lovedalessa (Hunter Valley) ja jälleen ruoka oli niin maagista. Olisin ottanut kuvia annoksistamme, mutta en kehdannut olla liian turisti :D. Pääruuan jälkeen menimme vielä läheiseen jälkruokaravintolaan ja NAMN! Oli kyllä todella ihana ilta vaikka suunnitelmamme muuttuivatkin hieman. Janette ja Steve kieltämättä hieman ihmettelivät, kun saavuin kotiin jo kymmeneltä. Mutta jäipä vielä hyvin aikaa nauttia muutama viinilasillinen heidän seurassaan ennen kuin sänky kutsui.

Jälkiruuista oli sitten pakko jo ottaa kuva.

Lauantain ohjelmassa oli beachpäivä läheisessä rantakaupungissa Newcastlessa host sisarusteni Sebastianin, Claudian ja Jaken kanssa. Suunnitelmissa oli, että olisin päässyt kokeilemaan surffausta. Toisin kävi. Rannalla, jolla olimme järjestettiin Surfest- niminen surffauskilpailu, joten yksi en kehdannut mennä sinne räpiköimään ammattilaisten sekaan. Lisäksi aallot olivat hieman liian isoja tällaiselle aloittelijalle. Claudian ja Sebastianin mielestä minun olisi kyllä pitänyt mennä kokeilemaan. He taisivat vain haluta nähdä kuinka olisin taistellut siellä aaltoja vastaan.

Dickson Park
Surfest

Ihanan rantapäivän jälkeen vaihdoin asuinpaikkaa vanhempieni luona asuneen vaihtarin Jenin vanhempien luokse. Jenin vanhemmat, Sue ja Phil, ovat minulle kuin viides australialainen isäntäperhe! Kun heidän lapsensa, Jen ja Laura, muuttivat pois kotoa, he perustivat talonsa yhteyteen Bed and Breakfastin nimeltä Newcastle's Bed and Breakfast. Suosittelenkin todella lämpimästi kyseistä paikkaa kaikille, jotka matkustavat alueella. Suen aamupalat ovat mielettömiä ja heidän kotinsa on todella viihtyisä! Koska kaikki kolme vierashuonetta oli buukattu, niin Sue oli tehnyt minulle pienen mukuusopin <3.
Newcastle's Bed and Breakfast
Aamupalani...

Sue ja Phil olivat kutsuneet minut mukaan sunnuntaina pienelle risteilylle, mutta kuinkas kävikään! Laivan lähtöpaikka olikin vaihdettu meidän tietämättämme, joten päädyimme viettämään mukavan iltapäivän Newcastlen satamassa. Alue on ennen ollut lähinnä teollisuusaluetta, mutta kun paikalla sijainnut valimo lopetettiin parikymmentä vuotta sitten, niin aluet on hiljalleen kehittynyt erittäin trendikkääksi. Söimme sattumoisin lounasta samassa paikassa kuin viime Australiavierailuni aikana.

Illalla Suen ja Philin luokse saapuivat heidän ystäväpariskuntansa Sydneystä ja pääsin taas todistamaan aitiopaikalta kuinka ne australialaiset osaavat nauttia elämästä.

Sue<3

Olen kyllä todella onnekas tyttö, kun saan tuntea niin ihania ihmisiä maapallon toisella puolen ! Lisää Australian seikkailuistani toisessa kirjoituksessa.