maanantai 25. helmikuuta 2013

Jakarta - Suurkaupungin sykkeessä

Täällä ollaan, kotoisasti Balilla! Jaana löysi paikkansa heti koulun jälkeen altaalta, jonka yhteen kulmaan paistaa vielä aurinko. Pitää kiriä rusketuksessa, joka on ehtinyt karista kuluneen viikon aikana. "Mehän ollaan kalpeita kuin lakanat!" pääsi ilmoille lentokentällä, kun palattiin eilen illalla kuuden maissa Jakartasta ;)

Mutta aloitetaan torstaista. Lentokone laskeutui ajallaan aamupäivällä Jakartaan, josta saimme näppärästi minibussin kyyditsemään meidät keskustaan. Matka Jalan Jaksalle (kuuluisa hostellikatu Jakartan keskustassa) taittui alle tunnissa, mutta paikan päällä alkoi työ ja tuska. Jalan Jaksan hostellit eivät täyttäneet vaadittua tasoa, lisäksi yhden lisävuoteen saaminen toiseen huoneista osottautui lähes mahdottomuudeksi. Matkasimme viidestään, eikä ketään nyt yksin halunnut nukkua kolmannessa huoneessa. Kävimme läpi kaikki hostellit kyseiseltä kadulta ja siirryimme siitä aivan keskustaan koluamaan hienompia hotelleja. Siellä vastaan tuli hintataso :/ Viiden tunnin kävelyn ja etsimisen jälkeen löysimme kivan ja kohtuuhintaisen yöpaikan International Guest House Gondiasta, josta olinkin lukenut jo etukäteen. Sijaintikin oli kävelymatkan päässä Jakartan ydinkeskustasta. Loppu hyvin, torstai pelastettu! Väsy alkoi kuitenkin jo saavuttaa huippuaan, joten torstai-iltana illallisen jälkeen istuimme leffateatterissa, jossa pyöri Tarantinon Django. Kaikki olivat ihan myytyjä, huippuleffa pitkästä aikaa!

Monas

Näkymä Monaksen huipulta. Kuvassa näkyy suuri moskeija aivan Jakartan keskustassa.

Perjantaina heräsimme aamutuimaan, jotta pääsimme ensimmäisten joukossa Monument Nationalille eli Monas´iin. Monas on korkea torni viheralueen keskellä, jonka huipulle pääsee ottamaan valokuvia Jakartan yli. Paikalliset tosin olivat enemmän ihmeissään meistä ja huipulla järjestettiinkin kuvaussessiot julkkisten eli blondien kanssa. Jonoon vaan kiitos! Minä ja Riikka suoriuduimme Monakselta muita ripeämmin ja kävelimme vielä katsomaan lähellä sijaitsevat moskeijan sekä katedraalin. Kaupunkiloma kulttuuripläjäyksestä on siis suoriuduttu heti loman alussa.

Ylpeä isä tuuppasi ihmettelevät poikansa samaan kuvaan kanssani

Taksien joukossa näkyi paljon myös riksoja, joilla matka taittui mukavasti ja kaupan päälle tuli lisäjännitys :D

Flunssa oli iskenyt minuun jo kotona, mutta lentokoneilma ja saasteet todennäköisesti ärsyttivät kurkkua entisestään. Aamulla ei ääntä lähtenyt ja pää tuntui muutenkin painavalta. Huonosti nukutun yön jälkeen shoppailukunto ei ollut allekirjoittaneella parhaimmillaan. Onneksi Jaana hoiti homman kotiin puolestani minun laahustaessa perässä kaupasta toiseen.

Tytöt pääsi irti Ambasador Mallilla!

Ja kovan työn tuloksia ála Jaana ;)

No jos perjantaina ei kukkaro laihtunut, niin lauantaina shoppailin senkin edestä! Huh, mitä kulutushysteriaa :D Myöskään Jaana ei luonnollisesti jäänyt tyhjin käsin. Jakartan sadasta ostoskeskuksesta ehtisimme kiertämään neljä, mutta enempää tavaraa ei olisi ruumaan mahtunutkaan. Aamun shoppailut kävivät jo urheilusta, joten oli syytäkin siirtyä hostellin kautta Jakartan China Towniin illallistamaan. Odotimme kaaosta ja ruuhkaa, mutta China Town olikin rauhaisa katuravintolarivistö Mangga Duassa, jossa olimme käväisseet jo perjantaina shoppailemassa. Listalta valikoitui tuttua ja turvallista bihun gorengia, joka ei kuitenkaan ollut niin hyvää kuin odotin. Lisäksi luulen, että meitä huijattiin ensimmäistä ja viimeistä kertaa, kun maksun aika koitti. Ruokalistassa ei ollut hintoja, mutta tiesimme ruoan olevan halpaa, sillä niin moni paikallinen perhe nautti lauantain illallista ympärillämme. Pulitimme vedestä, kevätkääryleistä ja nuudeleista 50 000rp. eli lähemmäs neljä euroa... ollaan nykyään tarkanmarkan tyttöjä ;D

China Townin katukeittiöt

Jalat huusivat hoosiannaa jälleen, kun pääsimme hostellille. Sen verran oli tullut käveltyä viikonlopun aikana, että sänky houkutteli shoppailijoita enemmän kuin Jakartan yöelämä. Sunnuntaina kävelimme keskustaan seuraamaan car free sundayta. Joka sunnuntai Jakartan keskuskatu suljetaan autoilijoilta ja pyöräilijät valtaavat kadun. Taitaa sunnuntaipyöräily olla monen jakartalaisen harrastus, monella oli pelit ja vehkeet viimeisen päälle, ihan kuin tour de francessa!

Pallopelejä autotiellä

Sunnuntaipolkijoita

Kokonaisuudessaan Jakarta ei tehnyt sen suurempaa vaikutusta, vaikka monet asiat yllättivät positiivisesti. Toisaalta ehdimme nähdä kaupungista ehkä noin sadasosan, jos sitäkään. Vastoin ennakkoluuloja ihmiset olivat ystävällisiä, uskonto ei rajoittanut menemisiämme tai olemistamme ja isommilta ruuhkilta onnistuimme välttymään. Ja kaupungin ostosmahdollisuudet ajoivat kyllä asiansa, se varmaan tuli selväksi :D Muita turisteja emme nähneet koko lomamme aikana eli saimme huomiota osaksemme ihan tarpeeksi yhdelle viikonlopulle. Painostava kuumuus ja saasteet ovat varmaankin Jakartan haittapuolista pahimmat.

Sunnuntaina lähdimme lentokentälle hyvissä ajoin; söimme lounasta ja pelailimme laiva-on-lastattua. Air Asia on kaikin puolin kiva lentoyhtiö, meno-paluut sujuivat leppoisasti. Kaikkien lentomatkojen pitäisi olla tällaisia :) Pimeä ehti jo tulla, kun taksi kaarsi villamme pihaan. Väsyneinä joimme iltateet, en edes jaksanut purkaa rinkkaa ja ostoksia. No huomenna sitten :)